Som au pair jobbar man 12 månader men man har 13 månaders visum så många au pairer tar då chansen att resa runt i America innan hemfärd till hemlandet.
 
Detta tyckte jag var en ypperlig chans att få se mer av USA så jag bokade in mig på både en road trip in the West Coast och Hawaii. Resebyrån, aupairadventure, som jag bokade resorna hos hade allt planerat så det var för mig att boka flyg och ta mig till startpunkten. Det var en hel del au pairer med på turerna men även några närstående till au pairer.
 
West Coast
 
 
Den 17 juli flög jag till San Fransisco där första turen började. Mötte upp Malvina, svensk au pair som bott i Colorado.
 
Checkade av Cheese cake factory på min bucket list, tummen upp för det.
 
Husen från Full House
 
Golden gate bridge
 
Vår guide i enhörning one piece, så härlig!
 
 
Yosemite
 
 Vanligtvis brukar det vara stekhett i Death Valley öknen men när vi var där var det tillräckligt svalt för att gå ut en bit och där mitt i gjorde vi vår alldeles egna Harlmen shake med upplåstbara badleksaker.
 
Sedan var det dags för Vegas!! Första Kvällen var det limoride, riktigt bra start!!
Dagen efter blev det häng vid poolen och promenad längst the strip.

Andra och sista kvällen bjöd på en Vegas show. Hela Las Vegas var som en enda stor Times Square o mycket mer. detta är ett ställe jag absolut vill åka tillbaka till!
 
På schemat stod det egentligen Grand Canyon men vi hamnade på Route 66 först.
 
Från filmen Bilar
 
Sedan blev det dags för Grand Canyon. Där gjorde jag något jag aldrig har gjort innan men som var sååå häftigt, flög helikopter. Såådan häftig vy över Grand Canyon!!
 
 
 
 
 
 
Lake Havasu stod på tur. här spenderade vi den allra största delen av tiden i vattnet. Vi gick upp för pizza och gick o badade igen. Vår guide sa att vi kunde sova i bikini utan tält denna natt. tydligen är nätterna så varma så att man inte behöver något mer meen denna natt var inte lika varm som de andra, vi låg i bikini under stjärnklar himmel(vilket var mysigt) men det var kallt, som tur var hade jag min handduk bredvid mig som jag kunde linda in mig i. Det var en upplevelse det med kan man säga!
 
Los Angeles. Hade inte mycket tid men såg Hollywood skylten från avstånd och gick vid alla stjärnor. 
 
I Santa Monica gick vi Ocean front walk sedan tillbaka till hostellet där vi mötte upp hela gänget för att käka middag.
 
Turen var slut på lördagsmorgonen så vi strosade runt själva. hängde på stranden ett tag för att sedan käka kebabpizza på en svensk pizzarestaurang.
innan jag och malvina drog vidare på söndagen så tog vi oss en corndog var, göttans.

Deet var tiden on the west coast och sen fortsatte äventyret, på Hawaii.
 
Hawaii
Denna rutt följdes inte alls under veckan. första natten campa vi på en strand, de tre kommande nätterna sov vi på samma ställe så tälten behövde vi inte ta upp och ner de två sista nätterna fick vi överraskningen att bo i typ lägenheter.
Första natten på Hawaii spenderade jag och Malvina på hotellet där turen skulle börja dagen efter.
 
Redan första dagen på turen snorklade vi med fiskar
 
övernattade på detta ställe. låg sköldpaddor vilandes på stranden
 
nästa dag packade vi ihop tälten o körde vidare för snorkling. även här såg vi sköldpaddor
 
snorkling och chill. simmade med en sköldpadda på detta ställe. kan tillägga att vattnet var det inga som helst promblem att gå i, vi simmade varje dag och det var lika skönt varje gång.
 
pizza på stranden vid solnedgången
 
 
 
ca 1 timmes promenad i det blåsiga men varma vädret
med detta som mål
 
Innan vi hoppade in i bilarna igen så var det frivillig Cliff jumping, så obehaglig känsla att ta klivet ut men såå härlig känsla när man gjort det! Jag har det på video, få se om jag kan få till det så ni kan få se det senare.
vi hoppade in i bilarna och togs till en farm där de odlade allt möjligt. vi fick smaka på kaffe, macadamianötter, choklad och honung sedan fick vi även en rundtur på farmen.
efter farmen behövde alla en dusch. eftersom campingen vi bodde på inte hade några duschar åkte vi till vårat första campingställe och fick duscha alla tillsammans i strandduscharna. Måste ha sett riktigt kul ut för alla besökare som gick förbi.
 
dagarna glider ihop men om jag inte minns fel så gick vi denna kväll o tittade på en aktiv vulkan, man såg den på långt håll men man såg iaf något rött längre bort.
 
nästa dag, påväg till en inaktiv vulkan
 
Gick halvvägs ut där stannade vi och guiderna berättade historier. tiden när vi var på Hawaii (juli/aug) var det regnperiod och denna morgon kom det lite regn och det var faktiskt skönt med regn i den värmen.
 
ännu ett nytt badställe
duschade även här i strandduschar innan vi far vidare till stan för lite marknader och souvenir shopping.
några småstopp på vägen tillbaka, vattenfall, utsikt o donuts.
nu kom överrskningen, lägenheterna. skönt med rikiga sängar, duschar och toaletter! ännu en ny strand uppe på det redan goda.
på kvällen åkte vi in till lilla centrum för en hula hula show. alla åldrarna var med o båda könen var dem o dansade, även vi. vi var välkomna upp för att dansa med dem, vi alla fick en hula dansare att dansa med, jag dansade med en liten tjej som var superduktig.
utsikten från rummet
ny strand och även här hade vi turen att snorkla med en sköldpadda. Jag såg även en ballongfisk och fisken med ärret i hitta Nemo.
 
ännu en ny strand. där stannade vi ända till solnedgången. Detta var den sista kvällen på hawaiituren och det var då en bra en. åkte tillbaka till boendet o åt grillade hamburgare och spela spel tillsammans.
Ska stå ALOHA HAWAII
HAwaii The big Island - flygplatsen. All var utomhus, till och med incheckning och hämtning av väskor.
Flög till Honolulu på 45 min sedan var det 10 timmars flyg tillbaka till New York.
 
En oförglömlig 2 och en halv veckors resande i USA. Denna resa är jag väldigt glad över att jag gjorde, träffade en hel drös av härliga människor, fick en massa härliga upplevelser och minnen. Jag tog chansen att göra det när jag ändå var i landet, mycket billigare när man redan är där än att åka hemifrån. Så värt varenda dollar! Nu kan jag även checka av på min bucket list att jag varit i Kalifornien och Hawaii. Att ha åkt till Hawaii är verkligen en stor dröm som gått i uppfyllelse!
 
Många många minnen och upplevelser rikare efter dessa 2,5 veckors resande!!!
  

Kommentera

Publiceras ej