I´m homehomehome! 
13 månader senare står jag på svensk mark igen!
Det har redan gått en vecka sedan jag landade i Sverige, denna vecka har verkligen varit fullspeckad med att träffa släkt och vänner och så kul har det varit att äntligen få träffa alla igen!!
 
Jag landade 6.10 svensk tid den 13 aug, mamma o pappa stod där o väntade på mig, det blev ett gråt och fotokalas för en stund. så härlig känsla att få träffa dem igen och denna gång på svensk mark! 
 
Min första önskan att göra i Sverige när jag kom hem var att gå å äta hotellfrukostbuffé så så blev det. 
Rågruts knäckebröd med leverpastej och inlagd gurka var det jag saknat allra mest (på första plats med falukorv) så mackan var det första jag åt, såååå himlans gott det var!!
 
På vägen hem från Arlanda blev det en lite tupplur och ett stopp för att plocka jordgubbar. 
 
Väl hemma var det bara att göra sig hemmastadd igen. tyckte det var riktigt kul att titta igenom alla mina saker tex som kläder och allt jag hade i rummet. kan säga att jag måste rensa ur min garderob någon dag då jag får tid, mycket att rensa ut. 
 
Mathandling stod på listan, så kul att gå på ica o stoppa i allt i kundvagnen som man saknat under året. 
 
Innan lunchen lyckades jag somna om ännu en gång men sen vare dags för att trycka i sig skagenröramackor!!
 
Till middag blev det den efterlängtade korvstroganoffen!! med falukorv såklart,testade ju att göra korvstroganoff under året men det var ingen hitt från barnens sida. Firade med middagen på verandan med champange i kvällsolen. Sedan kom kusin My på besök, äntligen sågs vi efter 13 månader <3 Tova, Rickard o Per kom senare även dem!!
 
Maten är det jag saknat mest under året så det kommer komma i detalj i detta inlägg, har jobbat på en hel lista under året på efterlängtad mat :D
 
Första natten hemma sov jag 13 timmar, 2-15, blev så chockad när jag vaknade men kom på sedan att klockan bara var 9 i New York så inte så konstigt ändå. 
 
Hann bara äta och duscha innan släkten kom för tacofredag (även det på min matlista). Alla som har varit hemifrån länge vet känslan av att träffa sina nära å kära igen!! blev marängjordgubbstårta till efterrätt (även på listan)
 
 
Lördagen sov jag till tolv, kl 13 var det dags för första besöket på systemet! förutom första besöket på systemet var det också första gången på 13 månader jag körde bil. äntligen, sådan frihet att köra bil!! Jag hämtade upp Sara o Jonte som jag inte träffat på hela året!!
 
 
 
 Pappa o jag gjorde lite ärenden innan det var dags att göra sig iordning. Mina kompisar hade föreberett något för mig, de enda de sa var att jag skulle vara redo kl 17.00. 
Jag var redo, Joel o Hanna kom med en dunkande bil. De kom springandes o vi kramades o sedan satt det en ögonbindel för mina ögon. chockad som jag var ledde de mig till bilen o vi körde iväg, runtruntrunt i rondellen o sen var jag helt lost! 
Vi stannade o de ledde ut mig ur bilen o ställde mig på gräset, sedan sa de Ta av dig ögonbindeln. Framför mig stod vännerna på rad!!!! 
 
Välkommen hem-fimplar o gula o blåa ballonger på huset. kvällen hade de planerat så himlans braa, kvällen blev toppentoppen! Svensk mat, lekar o spel, collage o rim. De hade tänkt till så jag kunde få reda på vad som skett under året och dett med ett spel. De gav mig en händelse som skett för någon runt bordet och jag skulle gissa för vem, gissa jag fel blev det en klunk för mig, gissade jag rätt var det alla de andra som fick ta en klunk. riktigt finurligt och kul! Ville inte att kvällen skulle ta slut men såklart varen tvungen att göra det men som sagt var den inget annat än toppen så kan bara tacka mina kära vänner för allt!! <3
 
 
 
 
Söndag var lunch inplanerad med Saras familj så de kom över för grillat. Nå mycket mer än det hände inte under dagen. 
 
Måndag för middag spenderade jag för skrivande av CV. Mitt nästa mål är tänkt att vara skidlärare i antingen Trysil eller någonstans i Sverige, fram tills dess blir det att suga in Sverige så mycket jag kan och att jobba.
Kvällen spenderades hos kusinerna. Snackade hela kvällen om allt o inget, så mysigt att kunna träffas o bara hänga igen. 
 
Tisdag morgon vaknade jag upp vid elva och cyklade hem från kusinerna. Fick massage och sedan åkte hela familjen upp till stugan i Valsan där farmor och farfar redan var. Hängde på bryggan o jag tog ett dopp i det 21 gradiga vattnet. Till middag blev det kräftor, sill och västerbottenostpaj. På kvällskvisten tog jag o mamma en promenad om plockade smultron o blåbär. Tova kom senare o stannade över även hon. 
 
Onsdag morgon var den efterlängtade frukosten uppdukad på bordet när jag kom upp- fil, farmors svartvinbärssylt o musli. Även den på listan! Åt frukost på bryggan. Jag o farmor tog en tur med ekan i värmen sedan blev det dags för lunch, stekt falukorv, köttbullar o pasta, mmmums. 
 
På kvällen mötte jag upp tjejerna för tacobuffé på liljan. Satt där ett bra tag o snacka om allt. Jonna, Hanna o jag tog bilen o körde runt i stan lite. Tillslut hamnade vi i Drive through på Mc Donalds parkerade på Kupolen parkeringen o satt o prata ytterligare ett tag.
 
Torsdagens plan var stranden. Vi var ett gäng som möttes i Långsjön o hängde några timmar. Ett dopp i sjön blev det o. Torsdagskvällen bjöd på yoga och American Take away pizza, börjar ju sakna america nu så bäst att hålla det uppe ;)) 
 
Det känns rätt naturligt att vara hemma, nästan ingenting har förändrats sedan jag åkte så det är som jag har varit i en underbar dröm och är nu tillbaka till verkligheten. Man kan inte jämföra Borlänge med Manhattan, de är två helt olika ställen, de har sin charm båda, jag saknar absolut Manhattan livet, kompisarna där och allt liv omkring en. Men jag känner att jag är redo för nya äventyr nu, hemma för en liten pause sedan vill jag ut för nya upplevelser. 
 
Ja, det var en veckas händelser och tankar efter hemkomsten. 
Den dagen jag får tid ska jag skriva ett inlägg om Resemånaden, har alla mina egna bilder överförda från kameran och har inte ens tittat igenom alla än. 
 
 Vi ses snart igen, jag har några till inlägg att skriva innan jag är redo att lämna denna au pair blogg. Jag hoppas att ni alla har det bra, Kram!

1 kommentarer

Mamma

21 Aug 2015 14:43

Sååå gott att du är hemma en stund, innan du far på nya äventyr! <3<3<3

Kommentera

Publiceras ej